De auto van de zaak heeft een aantal voordelen:
- Als de auto op de zaak wordt aangeschaft dan worden de aanschaf- en alle overige autokosten betaald door uw onderneming.
- U kunt de overige autokosten (denk aan bijvoorbeeld onderhoud, brandstof, verzekering, motorrijtuigenbelasting, maar ook financieringskosten, parkeerkosten en waskosten) aftrekken van de winst van uw onderneming en bovendien jaarlijks de afschrijving op de auto ten laste van de winst brengen.
- De btw die u betaalt bij aanschaf, over onderhoud, brandstofkosten en andere gebruikskosten kan door uw onderneming in aftrek worden gebracht. Dit kan alleen als uw onderneming btw-belaste leveringen en/of diensten verricht. Verricht uw onderneming ook btw-vrijgestelde leveringen en/of diensten dan zal de aftrek btw plaatsvinden in de verhouding van uw belaste leveringen/diensten tot alle leveringen/diensten.
De auto van de zaak brengt echter ook een aantal nadelen met zich mee:
- Bij verkoop van de auto in de toekomst realiseert uw onderneming mogelijk een belaste winst.
- Als u de auto van de zaak ook privé gebruikt, krijgt u in de meeste gevallen te maken met een bijtelling privégebruik auto.
- Uw onderneming moet btw betalen over de waarde van het privégebruik auto als u de auto gebruikt voor btw-belaste omzet. In de regel bedraagt de te betalen btw 2,7% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm).
Bijtelling privé gebruik auto
De fiscale spelregels voor de bijtelling privégebruik auto zijn afhankelijk van uw ondernemingsvorm: bent u directeur-grootaandeelhouder (dga) en opereert u vanuit een bv, dan wordt u voor het privégebruik auto belast in de loonbelasting. Bent u echter een ondernemer die opereert vanuit een eenmanszaak, vof of maatschap, dan wordt u voor het privégebruik auto belast in de inkomstenbelasting.
Voor de meeste auto’s geldt een standaardbijtelling van 25% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm). Voor zuinige auto’s gelden echter lagere bijtellingspercentages. Daarbij geldt dat hoe zuiniger de auto is (hoe minder CO2-uitstoot), des te lager de bijtelling. Ook in 2016 zijn de CO2-grenzen weer verder aangescherpt. In 2017 worden weer wijzigingen verwacht.
De wijzigingen in de autobelastingen voor de periode 2017 tot en met 2020 zijn opgenomen in een wetsvoorstel. Dit wetsvoorstel is op 12 april 2016 aangenomen door de Tweede Kamer. De Eerste Kamer heeft nog niet ingestemd met het wetsvoorstel.
Het aanscherpen van de CO2-grenzen heeft niet tot gevolg dat u elk jaar met een nieuw bijtellingspercentage wordt geconfronteerd. Een vastgesteld percentage blijft gedurende 60 maanden geldig. Pas na deze periode wordt het percentage opnieuw vastgesteld.
Wordt de auto in 2016 voor het eerst op kenteken gezet dan gelden de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:
Soort auto | Bijtelling | CO2-uitstoot alle brandstofsoorten |
Nulemissie | 4% | 0 | Vrijwel nulemissie | 15% | 1 t/m 50 | Zuinig | 21% | 51 t/m 106 | Overig | 25% | Vanaf 107 |
Uit het wetsvoorstel komt naar voren dat de plannen zijn om vanaf 2017 de standaardbijtelling vast te stellen op 22%. Voor auto’s zonder CO2-uitstoot is dan een bijtelling van 4% gepland.
Voor een nieuwe auto gelden in 2017 en 2018, als het wetsvoorstel wordt aangenomen, de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:
Soort auto | Bijtelling | CO2-uitstoot alle brandstofsoorten |
Nulemissie | 4% | 0 | Overig | 25% | Meer dan 0 |
De plannen vanaf 2019 zijn om de standaardbijtelling op 22% te handhaven. Voor auto’s zonder CO2-uitstoot bedraagt de bijtelling vanaf 2019 4% tot een catalogusprijs van € 50.000 en 22% voor zover de catalogusprijs hoger is. Voor waterstofpersonenauto’s geldt volgens de plannen een bijtelling van 4% ongeacht de catalogusprijs van de auto.
Een bijtelling kan achterwege blijven indien u kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé met de auto hebt gereden. Woon-werkkilometers worden gezien als zakelijk, ook als u thuis gaat lunchen.
Privé-auto
De auto die u in privé aanschaft heeft een aantal voordelen:
- De auto blijft uw privé-eigendom.
- Bij verkoop van de auto in de toekomst realiseert u in privé mogelijk een onbelaste winst.
- U krijgt niet te maken met een bijtelling privégebruik auto.
- Uw onderneming hoeft ook geen btw te betalen over de waarde van het privégebruik auto.
- U kunt een belastingvrije onkostenvergoeding ontvangen van € 0,19 per zakelijke kilometer. Bent u dga dan kunt u mogelijk ten laste van uw vrije ruimte nog een hogere onkostenvergoeding belastingvrij ontvangen. Deze mogelijkheid is afhankelijk van de hoogte van uw vrije ruimte en uw andere vergoedingen en verstrekkingen die zijn toegewezen aan de vrije ruimte.
- U kunt een deel van de btw op gebruik en onderhoud van de auto in aftrek brengen. Dit kan alleen als uw onderneming btw-belaste leveringen en/of diensten verricht. Verricht uw onderneming ook btw-vrijgestelde leveringen en/of diensten dan zal de aftrek btw plaatsvinden in de verhouding van uw belaste leveringen/diensten tot alle leveringen/diensten.
De auto in privé brengt echter ook een aantal nadelen met zich mee:
- U moet zelf in privé de aanschafkosten en alle overig autokosten betalen.
- U kunt de gemaakte autokosten niet aftrekken van de winst van uw onderneming (m.u.v. de onkostenvergoeding die uw onderneming aan u verstrekt voor uw zakelijke kilometers) en u kunt ook de afschrijving op de auto niet ten laste van de winst van uw onderneming brengen.De btw die u betaalt bij aanschaf van de auto kunt u niet in aftrek brengen.
De keuze auto: zakelijk of privé?
Hiervoor heeft u kunnen lezen dat het antwoord op de vraag wat voordeliger is, de auto zakelijk of privé, afhankelijk is van allerlei vaak niet precies bekende omstandigheden en factoren. Dit maakt het lastig om exact te berekenen wat voordeliger is. Toch zijn er wel een aantal grove vuistregels te geven. Zo is bij lage afschrijvingskosten of bij veel zakelijke kilometers een privé-auto over het algemeen voordeliger. Maak echter geen ondoordachte keuze. Wij kunnen aan de hand van alle gegevens een berekening van de voordeligste variant voor u maken.