Vanaf 1 januari zijn er nieuwe regels voor de vrijstelling van de wegenbelasting, officieel de motorrijtuigenbelasting geheten. De vrijstelling geldt per die datum alleen nog maar voor personenauto’s waarvan de CO2-uitstoot niet hoger is dan 50 gram per kilometer. Het maakt daarbij niet uit wat voor motor uw personenauto heeft.
Nu geldt er nog een ruimere vrijstelling voor bepaalde categorieën CO2-zuinige personenauto’s. Vrijgesteld zijn:
- personenauto’s met een dieselmotor waarvan de CO2-uitstoot niet hoger is dan 95 gram per kilometer;
- personenauto’s met een andere motor waarvan de CO2-uitstoot niet hoger is dan 110 gram per kilometer.
Voor deze auto’s vervalt de vrijstelling. Slechts voor een personenauto met een CO2-uitstoot niet hoger dan 50 gram per kilometer is ook na 1 januari 2014 geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd.
Nog meer wijzigingen
In de motorrijtuigenbelasting veranderen nog meer zaken. Zo zullen per 1 januari 2014 strengere regels gelden voor de vrijstelling voor klassiekers. Alleen auto’s van 40 jaar en ouder behouden de huidige gunstige vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Jongere klassiekers vanaf 26 jaar en niet ouder dan 40 die op benzine rijden, vallen deels in de vrijstelling. U betaalt voor een dergelijke auto het zogeheten kwarttarief (maximaal € 120 per kalenderjaar), mits u de auto van december tot en met februari in de stalling zet. Voor de jonge klassieke auto op diesel of gas bent u vanaf 1 januari 2014 het volle motorrijtuigenbelastingtarief verschuldigd.
Tenslotte wil het kabinet de ontduiking van motorrijtuigenbelasting door in Nederland woonachtige personen die rijden in een auto met een buitenlands kenteken, tegengaan. Daarom wordt er in de Wet op de motorrijtuigenbelasting een woonplaatsvermoeden opgenomen. Dat wil zeggen dat iemand voor de motorrijtuigenbelasting wordt gezien als ingezetene van Nederland als hij zich heeft ingeschreven of had moeten inschrijven in de Gemeentelijke Basisadministratie.