De Lorijn Accountants

  • HOME
  • OVER ONS
    • DE LORIJN ACCOUNTANTS
    • RPD FISCAAL
  • DIENSTEN
    • ADVISERING
    • BEGELEIDEN START-UP
    • ADMINISTRATIE
    • FISCALE WERKZAAMHEDEN
    • JAARREKENING
    • SALARISADMINISTRATIE
    • OVERSTAPSERVICE
    • OVERIG
  • FISCALE CIJFERS
    • BOX 1 | INKOMEN UIT WERK EN WONING
    • BOX 2 | AANMERKELIJK BELANG
    • BOX 3 | INKOMEN UIT SPAREN/BELEGGEN
    • ERF- EN SCHENKBELASTING
    • OMZETBELASTING
    • PERSONEEL
    • VENNOOTSCHAPSBELASTING
    • DIVERSEN
  • NIEUWS
    • ACTUALITEITEN
    • PUBLICATIES
  • DOWNLOADS
  • CONTACT
    • INSCHRIJVING NIEUWSBRIEF
    • ROUTE
    • KLACHTEN
    • VACATURES

February 4, 2020 By de Lorijn

De Brexit, transitieperiode tot eind 2020

Na lang steggelen is het het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Woensdag stemde het Europees Parlement met een ruime meerderheid in met het verdrag dat de Brexit regelt en daarmee was de laatste horde genomen voor een gereguleerd vertrek van de Britten. ‘Done deal’ dus, maar de onzekerheid is daarmee niet van de baan.

Nog geen nieuwe handelsrelatie
De Brexit luidt een transitieperiode in die tot het eind van dit jaar zal duren. De EU-regels blijven dan ook gewoon aan de overkant van het Kanaal gelden. Voor ondernemers verandert er in deze periode dus vrijwel niets. In februari of maart beginnen de onderhandelingen over een nieuwe handelsrelatie tussen het VK en de EU.

Onder welke voorwaarden EU-ondernemers na de overgangsperiode in en met het VK zaken kunnen doen, is dus nog niet duidelijk. Het VK heeft echter al wel aangegeven dat het de interne EU-markt wil verlaten. Dit betekent dat er voor ondernemers hoe dan ook zaken zullen veranderen.

Vertrek zonder deal? Het kan nog steeds
De verwachting is dat de onderhandelingen tussen de EU en het VK opnieuw niet van een leien dakje zullen gaan. De overgangsperiode tot en met 31 december zou dan ook best eens te kort kunnen zijn om het over alle heikele onderhandelingspunten eens te worden.

In dat geval kan de overgangsperiode met twee jaar worden verlengd, mits de EU en het VK hiermee instemmen. De Britse premier Boris Johnson heeft echter in de Brexit-wet laten opnemen dat hij hier niet om zal vragen. Dan ligt alsnog een wanordelijk vertrek zonder akkoord op de loer.

Bereid u voor
Voor u als ondernemer is het zaak dat u de relatief korte transitieperiode gebruikt om u verder voor te bereiden op de Brexit. Hoe de handelsrelatie met het VK er ook komt uit te zien, na 31 december 2020 worden douaneaangiften bijvoorbeeld sowieso onderdeel van invoer uit of export naar het VK. Het Europese vrije verkeer van goederen en personen geldt dan niet langer aan de overkant van het Kanaal.

Als er meer bekend wordt over de toekomstige handelsrelatie, kunt u dit vinden op Brexitloket.nl en in de Brexit Impact Scan.

Filed Under: Nieuws Tagged With: brexit

Over Ons

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

Meest recente actualiteiten

  • Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb
  • Vast bedrag niet-aftrekbare gemengde kosten stijgt naar € 5.100
  • Schenken: wat zijn in 2023 de mogelijkheden?
  • Afrekening werkkostenregeling 2022 in maart 2023
  • Aanvragen ISDE-subsidie gestart

Onze diensten

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

AANGESLOTEN BIJ

ONZE DIENSTEN

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

Contact gegevens

  • Mr. Franckenstraat 88-90, 6522 AH Nijmegen
  • 024 360 5599
  • 024 360 7009
  • info@lorijn.nl
  • Vind ons op de kaart

Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Klokkenluidersregeling | Privacyreglement | Vacatures | Twitter | Facebook | LinkedIn