De Lorijn Accountants

  • HOME
  • OVER ONS
    • DE LORIJN ACCOUNTANTS
    • RPD FISCAAL
  • DIENSTEN
    • ADVISERING
    • BEGELEIDEN START-UP
    • ADMINISTRATIE
    • FISCALE WERKZAAMHEDEN
    • JAARREKENING
    • SALARISADMINISTRATIE
    • OVERSTAPSERVICE
    • OVERIG
  • FISCALE CIJFERS
    • BOX 1 | INKOMEN UIT WERK EN WONING
    • BOX 2 | AANMERKELIJK BELANG
    • BOX 3 | INKOMEN UIT SPAREN/BELEGGEN
    • ERF- EN SCHENKBELASTING
    • OMZETBELASTING
    • PERSONEEL
    • VENNOOTSCHAPSBELASTING
    • DIVERSEN
  • NIEUWS
    • ACTUALITEITEN
    • PUBLICATIES
  • DOWNLOADS
  • CONTACT
    • INSCHRIJVING NIEUWSBRIEF
    • ROUTE
    • KLACHTEN
    • VACATURES

March 6, 2017 By de Lorijn

Kantoorpand: 2% of 6% bij overdracht?

De overdracht van woningen is belast met 2% overdrachtsbelasting in plaats van het normale tarief van 6%. Waar de Belastingdienst het begrip woning tot nu toe zeer stringent uitlegt, geeft de Hoge Raad er een ruimere uitleg aan.

Naar aard bestemd voor woning
Het tarief van 2% overdrachtsbelasting geldt volgens de Hoge Raad voor panden die naar hun aard bestemd zijn voor bewoning. Vraag hierbij is of bijvoorbeeld een kantoorpand dat ooit een woning was, kan worden aangemerkt als naar aard bestemd voor bewoning. Volgens de Hoge Raad is dat mogelijk. De Hoge Raad sluit namelijk aan bij het doel waarvoor het pand oorspronkelijk is ontworpen en gebouwd. Indien het pand later wordt verbouwd dan blijft het naar aard bestemd voor bewoning als er slechts beperkte aanpassingen nodig zijn om het weer voor bewoning geschikt te maken.

Tandartspraktijk
Een tot tandartspraktijk omgebouwde woning blijft daarom een woning als deze relatief eenvoudig weer geschikt kan worden gemaakt voor bewoning. Hetzelfde geldt voor een tot kantoorvilla omgebouwde woning en een tot kantoor omgebouwde boerderij.

Tip: Het begrip woning kan ruimer worden uitgelegd dan de Belastingdienst tot nu toe aannam. Beoordeel bij koop van een pand of mogelijk 2% in plaats van 6% overdrachtsbelasting kan worden toegepast.

Filed Under: Nieuws

Over Ons

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

Meest recente actualiteiten

  • Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb
  • Vast bedrag niet-aftrekbare gemengde kosten stijgt naar € 5.100
  • Schenken: wat zijn in 2023 de mogelijkheden?
  • Afrekening werkkostenregeling 2022 in maart 2023
  • Aanvragen ISDE-subsidie gestart

Onze diensten

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

AANGESLOTEN BIJ

ONZE DIENSTEN

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

Contact gegevens

  • Mr. Franckenstraat 88-90, 6522 AH Nijmegen
  • 024 360 5599
  • 024 360 7009
  • info@lorijn.nl
  • Vind ons op de kaart

Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Klokkenluidersregeling | Privacyreglement | Vacatures | Twitter | Facebook | LinkedIn