Als u gebruik maakt van de digitale berichtenbox van MijnOverheid, heeft dit rechtskracht, zo oordeelt de rechter. Vergeet dus niet berichten in uw box tijdig te lezen, anders kunt u onverwacht in de problemen komen.
De overheid wil fors besparen op de portokosten. Dat kan onder meer door gebruik te maken van digitaal berichtenverkeer. Zo kunt u gebruik maken van MijnOverheid.nl. Een portaal waar diverse overheidsorganen gebruik van maken, in plaats van reguliere post.
Aanmelden
Als u post via MijnOverheid.nl wilt ontvangen, moet u zich eerst aanmelden met uw DigiD. U kruist vervolgens digitaal aan van welke organisaties u uw post digitaal wilt krijgen.
Inhoud MijnOverheid
In MijnOverheid vind u een berichtenbox met uw digitale post. Ook vindt u er een onderdeel met ‘lopende zaken’, waarin u bijvoorbeeld kunt bijhouden hoe ver een aanvraag voor een vergunning is gevorderd. Daarnaast is er een onderdeel dat betrekking heeft op al uw persoonlijke informatie, zoals NAW-gegevens, pensioenopbouw, uitkeringsrechten en dergelijke.
Belastingdienst
Ook de Belastingdienst gebruikt MijnOverheid.nl. Geeft u aan de post van de Belastingdienst digitaal te willen ontvangen, dan krijgt u gedurende twee jaar de post zowel op papier in de brievenbus als digitaal via MijnOverheid. Na deze gewenningsperiode krijgt u het alleen nog digitaal.