De Lorijn Accountants

  • HOME
  • OVER ONS
    • DE LORIJN ACCOUNTANTS
    • RPD FISCAAL
  • DIENSTEN
    • ADVISERING
    • BEGELEIDEN START-UP
    • ADMINISTRATIE
    • FISCALE WERKZAAMHEDEN
    • JAARREKENING
    • SALARISADMINISTRATIE
    • OVERSTAPSERVICE
    • OVERIG
  • FISCALE CIJFERS
    • BOX 1 | INKOMEN UIT WERK EN WONING
    • BOX 2 | AANMERKELIJK BELANG
    • BOX 3 | INKOMEN UIT SPAREN/BELEGGEN
    • ERF- EN SCHENKBELASTING
    • OMZETBELASTING
    • PERSONEEL
    • VENNOOTSCHAPSBELASTING
    • DIVERSEN
  • NIEUWS
    • ACTUALITEITEN
    • PUBLICATIES
  • DOWNLOADS
  • CONTACT
    • INSCHRIJVING NIEUWSBRIEF
    • ROUTE
    • KLACHTEN
    • VACATURES

October 16, 2017 By de Lorijn

Transitievergoeding bij ontslag per 2018 omhoog

Het maximale bedrag dat u verschuldigd bent wanneer u een werknemer na twee jaar ontslaat, gaat per 1 januari 2018 omhoog van € 77.000 naar € 79.000. Ook heeft het nieuwe kabinet aangekondigd deze transitievergoeding op verschillende punten te willen veranderen.

Transitievergoeding
Sinds 1 juli 2015 bent u als werkgever een transitievergoeding verschuldigd wanneer een tijdelijke of vaste werknemer ten minste twee jaar bij u in dienst is geweest en zijn arbeidscontract op uw initiatief is beëindigd. De transitievergoeding bent u ook verschuldigd wanneer u een zieke werknemer na twee jaar loondoorbetaling ontslaat.

Maximale vergoeding
De hoogte van de transitievergoeding is afhankelijk van het aantal jaren dat de werknemer in dienst is geweest en het maandsalaris. De vergoeding bedraagt momenteel maximaal € 77.000 bruto, of een jaarsalaris als dat hoger is. Het maximale bedrag van € 77.000 gaat per 1 januari 2018 omhoog naar € 79.000.

Verzachting
Het nieuwe kabinet wil enkele ‘scherpe randen’ aan de verplichte betaling van een transitievergoeding, met name voor mkb-werkgevers, verlichten. Twee initiatieven van het oude kabinet worden daarom doorgezet:

  1. Een compensatie aan de werkgever voor de door hem verschuldigde transitievergoeding bij ontslag van een langdurig arbeidsongeschikte werknemer.
  2. Geen transitievergoeding bij ontslag om bedrijfseconomische redenen als er een cao-regeling van toepassing is.

 Let op! Het nieuwe kabinet komt nog met een voorstel voor een compensatie van de transitievergoeding als een werkgever zijn bedrijf beëindigt vanwege pensionering of vanwege ziekte.

Verruiming
Het nieuwe kabinet gaat ook de criteria om in aanmerking te komen voor de overbruggingsregeling transitievergoeding voor kleine werkgevers (gemiddeld minder dan 25 werknemers in dienst) verruimen en daarmee vereenvoudigen. Ook zijn er plannen voor het verruimen van de op de transitievergoeding in mindering te brengen scholingskosten. Hierdoor kan straks ook scholing binnen de eigen organisatie gericht op een andere functie, in mindering worden gebracht op de transitievergoeding.

Veranderingen in de opbouw
In het regeerakkoord stelt het nieuwe kabinet tot slot in de opbouw van de transitievergoeding ook twee veranderingen voor:

  1. In plaats van na twee jaar, krijgen werknemers vanaf het begin van hun arbeidsovereenkomst recht op een transitievergoeding.
  2. Voor elk jaar in dienstverband gaat de transitievergoeding 1/3 maandsalaris bedragen, ook voor contractduren langer dan 10 jaar. Nu geldt voor de eerste tien jaar ook 1/3 maandsalaris per dienstjaar, maar na die tien jaar gaat de vergoeding nu nog naar 1/2 maandsalaris per jaar. De overgangsregeling voor 50-plussers blijft gehandhaafd.

Filed Under: Nieuws Tagged With: 2018, transitievergoeding

Over Ons

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

Meest recente actualiteiten

  • Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb
  • Vast bedrag niet-aftrekbare gemengde kosten stijgt naar € 5.100
  • Schenken: wat zijn in 2023 de mogelijkheden?
  • Afrekening werkkostenregeling 2022 in maart 2023
  • Aanvragen ISDE-subsidie gestart

Onze diensten

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

AANGESLOTEN BIJ

ONZE DIENSTEN

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

Contact gegevens

  • Mr. Franckenstraat 88-90, 6522 AH Nijmegen
  • 024 360 5599
  • 024 360 7009
  • info@lorijn.nl
  • Vind ons op de kaart

Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Klokkenluidersregeling | Privacyreglement | Vacatures | Twitter | Facebook | LinkedIn