De Lorijn Accountants

  • HOME
  • OVER ONS
    • DE LORIJN ACCOUNTANTS
    • RPD FISCAAL
  • DIENSTEN
    • ADVISERING
    • BEGELEIDEN START-UP
    • ADMINISTRATIE
    • FISCALE WERKZAAMHEDEN
    • JAARREKENING
    • SALARISADMINISTRATIE
    • OVERSTAPSERVICE
    • OVERIG
  • FISCALE CIJFERS
    • BOX 1 | INKOMEN UIT WERK EN WONING
    • BOX 2 | AANMERKELIJK BELANG
    • BOX 3 | INKOMEN UIT SPAREN/BELEGGEN
    • ERF- EN SCHENKBELASTING
    • OMZETBELASTING
    • PERSONEEL
    • VENNOOTSCHAPSBELASTING
    • DIVERSEN
  • NIEUWS
    • ACTUALITEITEN
    • PUBLICATIES
  • DOWNLOADS
  • CONTACT
    • INSCHRIJVING NIEUWSBRIEF
    • ROUTE
    • KLACHTEN
    • VACATURES

July 10, 2018 By de Lorijn

Vanaf 1 juli 2018 verscherpte arbowet

De arbowet is vanaf 1 juli 2018 aangescherpt. Dan moeten alle werkgevers een basiscontract afgesloten hebben. De Arbowet is aangescherpt omdat de politiek de rol van bedrijfsartsen wilde verbeteren. Ook was men van mening dat er onvoldoende aandacht is voor preventie.

Wat is aangescherpt?
De aanscherpingen zijn divers. De invoering van een basiscontract is er één van. Hierin zijn de minimale rechten en plichten van werkgevers, werknemers en arbodienstverleners opgenomen.

Bedrijfsarts
Nieuw is bijvoorbeeld ook dat een werknemer de bedrijfsarts kan bezoeken zonder al concrete klachten te hebben. Dit met het oog op de preventie van ziektes. Verder kan de werknemer een second opinion vragen als hij twijfelt aan het advies van de bedrijfsarts. De werkgever dient de kosten hiervan voor zijn rekening te nemen. Andere wijziging betreft de vrije toegang tot de werkvloer voor de bedrijfsarts. Daarnaast dient de bedrijfsarts te beschikken over een klachtenprocedure.

Preventiemedewerker
De werknemer die als preventiemedewerker opereert, krijgt onder de nieuwe regels een duidelijkere positie. De OR heeft een instemmingsrecht voor wat betreft de aanwijzing van de preventiemedewerker. Daarmee wordt het personeel meer betrokken bij het preventiebeleid.

Let op! Werkgevers, bedrijfsartsen en arbodiensten die niet voldoen aan de gewijzigde regelgeving, kunnen een sanctie opgelegd krijgen vanuit het ministerie van SZW.

Filed Under: Nieuws Tagged With: 1 juli, arbowet

Over Ons

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

Meest recente actualiteiten

  • Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb
  • Vast bedrag niet-aftrekbare gemengde kosten stijgt naar € 5.100
  • Schenken: wat zijn in 2023 de mogelijkheden?
  • Afrekening werkkostenregeling 2022 in maart 2023
  • Aanvragen ISDE-subsidie gestart

Onze diensten

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

AANGESLOTEN BIJ

ONZE DIENSTEN

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

Contact gegevens

  • Mr. Franckenstraat 88-90, 6522 AH Nijmegen
  • 024 360 5599
  • 024 360 7009
  • info@lorijn.nl
  • Vind ons op de kaart

Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Klokkenluidersregeling | Privacyreglement | Vacatures | Twitter | Facebook | LinkedIn