De Lorijn Accountants

  • HOME
  • OVER ONS
    • DE LORIJN ACCOUNTANTS
    • RPD FISCAAL
  • DIENSTEN
    • ADVISERING
    • BEGELEIDEN START-UP
    • ADMINISTRATIE
    • FISCALE WERKZAAMHEDEN
    • JAARREKENING
    • SALARISADMINISTRATIE
    • OVERSTAPSERVICE
    • OVERIG
  • FISCALE CIJFERS
    • BOX 1 | INKOMEN UIT WERK EN WONING
    • BOX 2 | AANMERKELIJK BELANG
    • BOX 3 | INKOMEN UIT SPAREN/BELEGGEN
    • ERF- EN SCHENKBELASTING
    • OMZETBELASTING
    • PERSONEEL
    • VENNOOTSCHAPSBELASTING
    • DIVERSEN
  • NIEUWS
    • ACTUALITEITEN
    • PUBLICATIES
  • DOWNLOADS
  • CONTACT
    • INSCHRIJVING NIEUWSBRIEF
    • ROUTE
    • KLACHTEN
    • VACATURES

February 19, 2021 By de Lorijn

Vanaf 1 juli wijziging btw-regels zakendoen binnen EU

Bent u Nederlandse ondernemer en levert u goederen in de EU aan klanten die geen btw-aangifte doen? Dan moet u die btw vanaf 1 juli 2021 meestal aangeven in het EU-land waar u levert.
Voor deze leveringen kunt u het zogenoemde éénloketsysteem gaan gebruiken. Ook als u diensten levert in de EU.
Voor producten die u in Nederland levert, verandert er niets.

Ik lever goederen binnen de EU
Verkoopt u goederen in de EU aan klanten die geen btw-aangifte doen? Dan moet u die btw vanaf 1 juli 2021 aangeven in het EU-land waar de goederen heen gaan. Bijvoorbeeld als u met uw webwinkel producten verkoopt aan particulieren in Duitsland. Dat kan ook op een vereenvoudigde manier. Centraal. Met de ‘Unieregeling’ in het éénloketsysteem.

Let op! Gaat het om ‘afstandsverkopen’ met een omzet van maximaal € 10.000 per jaar? Dan betaalt u de btw in Nederland – op de gebruikelijke manier. Bij ‘Zo gebruikt u de Unieregeling’ ziet u wat afstandsverkopen zijn.
Verkoopt u niet alleen goederen, maar levert u ook digitale diensten aan particulieren? Tel de omzet van die diensten dan mee bij de berekening van het maximum van € 10.000. Bereken het maximum van € 10.000 voor 2021 niet over het hele jaar, maar vanaf 1 juli 2021.

Unieregeling gebruiken? Registreren kan vanaf april 2021
U moet zich registreren als u de Unieregeling wilt gebruiken. Registreren kan vanaf 1 april 2021 via Mijn Belastingdienst Zakelijk.

U bent niet verplicht om de Unieregeling te gebruiken. Gebruikt u de Unieregeling niet, of kunt u die niet gebruiken – omdat u niet aan de voorwaarden voldoet? Dan geeft u de btw aan in ieder land waarin u uw producten levert. Neem daarvoor contact op met de belastingdiensten van die landen.

Zo gebruikt u de Unieregeling
U mag de ‘Unieregeling’ gebruiken als het om zogenoemde afstandsverkopen gaat. Dat betekent dat u aan deze voorwaarden moet voldoen:

  • U levert goederen die al in de EU zijn – aan een klant in een ander EU-land.
  • U levert rechtstreeks aan klanten die geen btw-aangifte doen. Dit zijn alle particulieren. Maar bijvoorbeeld ook ondernemers die geen btw-aangifte hoeven doen.
  • U kunt deze regeling niet gebruiken voor margegoederen en (bijna) nieuwe vervoermiddelen, zoals auto’s en motoren. En ook niet voor ‘montageleveringen’, zoals zonneschermen.
  • U zorgt zelf voor de verzending van uw producten.

Ik lever diensten aan particulieren
Levert u diensten aan particulieren en moet u daarvoor btw betalen in een ander EU-land? Dan kunt u de btw vanaf 1 juli 2021 op een vereenvoudigde manier aangeven. Centraal. Via het éénloketsysteem. Via het éénloketsysteem geeft u ieder kwartaal deze btw aan. Die btw betaalt u in 1 keer. Wij sturen uw melding en betaling naar de belastingdienst van die EU-landen. Dit is de zogenoemde Unieregeling.

De regels voor het bepalen van de plaats waar de dienst belast is, blijven hetzelfde.

Digitale diensten
Voor digitale diensten geldt een uitzondering. Is uw omzet aan digitale diensten aan particulieren binnen de EU € 10.000, of lager? Dan is de dienst belast in Nederland en betaalt u hier btw.

Levert u ook goederen aan particulieren in de EU – en regelt u zélf de verzending van die goederen? Tel de omzet van die goederen dan ook mee bij de berekening van het maximum van € 10.000. Bereken het maximum van € 10.000 voor 2021 niet over het hele jaar, maar vanaf 1 juli 2021.

Filed Under: Nieuws Tagged With: 1 juli, btw-regels, eu, zakendoen

Over Ons

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

Meest recente actualiteiten

  • Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb
  • Vast bedrag niet-aftrekbare gemengde kosten stijgt naar € 5.100
  • Schenken: wat zijn in 2023 de mogelijkheden?
  • Afrekening werkkostenregeling 2022 in maart 2023
  • Aanvragen ISDE-subsidie gestart

Onze diensten

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

AANGESLOTEN BIJ

ONZE DIENSTEN

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

Contact gegevens

  • Mr. Franckenstraat 88-90, 6522 AH Nijmegen
  • 024 360 5599
  • 024 360 7009
  • info@lorijn.nl
  • Vind ons op de kaart

Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Klokkenluidersregeling | Privacyreglement | Vacatures | Twitter | Facebook | LinkedIn