De Lorijn Accountants

  • HOME
  • OVER ONS
    • DE LORIJN ACCOUNTANTS
    • RPD FISCAAL
  • DIENSTEN
    • ADVISERING
    • BEGELEIDEN START-UP
    • ADMINISTRATIE
    • FISCALE WERKZAAMHEDEN
    • JAARREKENING
    • SALARISADMINISTRATIE
    • OVERSTAPSERVICE
    • OVERIG
  • FISCALE CIJFERS
    • BOX 1 | INKOMEN UIT WERK EN WONING
    • BOX 2 | AANMERKELIJK BELANG
    • BOX 3 | INKOMEN UIT SPAREN/BELEGGEN
    • ERF- EN SCHENKBELASTING
    • OMZETBELASTING
    • PERSONEEL
    • VENNOOTSCHAPSBELASTING
    • DIVERSEN
  • NIEUWS
    • ACTUALITEITEN
    • PUBLICATIES
  • DOWNLOADS
  • CONTACT
    • INSCHRIJVING NIEUWSBRIEF
    • ROUTE
    • KLACHTEN
    • VACATURES

November 7, 2014 By Anton de Lorijn

Werkkostenregeling 2015: aanpassing van de arbeidsvoorwaarden

Wat betekent de invoering van de werkkostenregeling voor de arbeidsvoorwaarden van mijn medewerkers? Moeten deze gewijzigd worden en hoe pak ik dat aan?

 

Bij de invoering van de werkkostenregeling, die per 1 januari 2015 ingaat, kunt u in de knel komen met de arbeidsvoorwaarden van uw werknemers. Goede voorlichting aan uw personeel is belangrijk; probeer de arbeidsvoorwaarden in samenspraak met uw werknemers aan te passen. Leg uit wat de reden is, met een goede (financiële) onderbouwing. Dit levert vaak al veel begrip op.

 

Werknemer niet akkoord?

Wanneer uw werknemer niet akkoord gaat, kunt u een beroep doen op een eenzijdig wijzigingsbeding als dat in de arbeidsovereenkomst is opgenomen. Dit wijzigingsbeding geeft u de bevoegdheid de arbeidsvoorwaarden eenzijdig te wijzigen. Dat kan alleen als u een zodanig zwaarwichtig belang hebt dat het behoud van de arbeidsvoorwaarden van de werknemer hiervoor moet wijken. Een beroep op wijziging in de fiscale wetgeving is waarschijnlijk onvoldoende.

 

Ook als  er  geen eenzijdig wijzigingsbeding is opgenomen, kunnen de arbeidsvoorwaarden worden gewijzigd. Bij een individuele wijziging kan een beroep op goed werknemerschap worden gedaan. Bij een collectieve wijziging kan een beroep op de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid of op onvoorziene omstandigheden worden gedaan, echter deze toetsen zijn wel zwaarder. Het is altijd handig draagvlak te creëren bij de medezeggenschap en eventueel een afbouwregeling te hanteren.

 

Anticiperen op de werkkostenregeling

In nieuwe arbeidsovereenkomsten kunt u anticiperen op de werkkostenregeling door voor de huidige vergoedingen en verstrekkingen in de loonbelasting alvast een wijzigingsbeding op te nemen. Dat beding voorziet in wijziging van alle vrije vergoedingen en verstrekkingen in de loonbelasting als gevolg van de invoering van de werkkostenregeling. Een andere optie is het opnemen van een vervalbeding in een nieuwe arbeidsovereenkomst. Hierin wordt bepaald dat de huidige vergoedingen en verstrekkingen vervallen op het moment dat u de arbeidsvoorwaarden wijzigt door de invoering van de werkkostenregeling.

 

Bespreek op korte termijn met uw werknemer de mogelijke gevolgen van de werkkostenregeling op de arbeidsvoorwaarden.

 

Filed Under: Nieuws

Over Ons

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

Meest recente actualiteiten

  • Top 10 Prinsjesdag 2023
  • Geen verzuimboete meer bij vrijwillige verbetering met suppletie btw
  • Wijziging kleineondernemingsregeling per 2025
  • Lagere premies Werkhervattingskas in 2024
  • Voorstel nieuw box 3-stelsel met werkelijk rendement

Onze diensten

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

AANGESLOTEN BIJ

ONZE DIENSTEN

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

Contact gegevens

  • Mr. Franckenstraat 88-90, 6522 AH Nijmegen
  • 024 360 5599
  • 024 360 7009
  • info@lorijn.nl
  • Vind ons op de kaart

Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Klokkenluidersregeling | Privacyreglement | Vacatures | Twitter | Facebook | LinkedIn