De Lorijn Accountants

  • HOME
  • OVER ONS
    • DE LORIJN ACCOUNTANTS
    • RPD FISCAAL
  • DIENSTEN
    • ADVISERING
    • BEGELEIDEN START-UP
    • ADMINISTRATIE
    • FISCALE WERKZAAMHEDEN
    • JAARREKENING
    • SALARISADMINISTRATIE
    • OVERSTAPSERVICE
    • OVERIG
  • FISCALE CIJFERS
    • BOX 1 | INKOMEN UIT WERK EN WONING
    • BOX 2 | AANMERKELIJK BELANG
    • BOX 3 | INKOMEN UIT SPAREN/BELEGGEN
    • ERF- EN SCHENKBELASTING
    • OMZETBELASTING
    • PERSONEEL
    • VENNOOTSCHAPSBELASTING
    • DIVERSEN
  • NIEUWS
    • ACTUALITEITEN
    • PUBLICATIES
  • DOWNLOADS
  • CONTACT
    • INSCHRIJVING NIEUWSBRIEF
    • ROUTE
    • KLACHTEN
    • VACATURES

Tarieven omzetbelasting

Omschrijvingbtw tarief in %
Algemeen tarief21.00
Verlaagd tarief9.00
Nultarief0.00
Landbouw/Veehandelvervallen per 1-1-2018
Personeelskantine9.00
Sportkantine13.00
Privégebruik auto2.70

 

Btw privé-gebruik auto

Als de auto tot het bedrijfsvermogen hoort wordt zijn er 2 mogelijkheden:

  • Er wordt btw  betaald over het werkelijke privégebruik. Om dit privégebruik te bepalen moet er een sluitende kilometeradministratie worden bijhouden. Met behulp van deze kilometeradministratie wordt dan berekend wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik
  • Indien er geen kilometeradministratie is wordt de btw forfaitair bepaald op 2,7% van de cataloguswaarde van de auto

Het percentage van 2,7% wordt verlaagd naar 1,5% in de volgende gevallen:

  • Indien er bij de aanschaf van de auto geen btw in aftrek is gebracht
  • Na afloop van het vierde jaar volgend op het jaar dat de auto in gebruik is genomen

Eigen bijdrage werknemers

Indien het bedrag dat personeel moet betalen voor het privégebruik niet-kostendekkend is dan moet er btw worden betaald over de uitgaven die zijn gemaakt voor het privégebruik van de auto.

Er mag echter ook worden gekozen om voor het privégebruik 2,7% of 1,5% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm) op te nemen in de aangifte over het laatste belastingtijdvak van het jaar. In dat geval wordt er geen btw betaald over de aan het personeel in rekening gebrachte bedragen.

Is de btw die  moet worden betaald over het bedrag dat aan het personeel in rekening is gebracht  meer dan de btw die betaald moet worden volgens de 2,7% of 1,5%-regeling? Dan moet er btw worden betaald over de in rekening gebrachte bedragen. De 2,7% of 1,5%-regeling kan niet worden toegepast.

Catalogusprijs

De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van de (bestel)auto die geldt op de datum dat het kenteken deel 1 is afgegeven. Deze prijs is inclusief btw, bpm en accessoires die door of namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht.

De correctie wegens privé gebruik dient in de laatste kalendermaand van het jaar worden aangegeven.

Uitsluitend woon-werkkilometers

Indien het privé-gebruik van een (bestel)auto uitsluitend bestaat uit woon-werkverkeer en er is geen sluitende km-administratie dan mag de 2,7%/1,5% regeling worden toegepast. Er kan in deze situatie echter ook worden berekend de afstand woon-werk te vermenigvuldigen met het aantal dagen dat de afstand is gereden (toegestaan om forfaitair uit te gaan van 214 werkdagen op fulltime basis). Deze privékilometers worden aan het einde van het jaar met het totale aantal kilometers dat in dat jaar met de auto is gereden vergeleken. De verhouding hiertussen wordt gebruikt om de btw te berekenen die voor het privégebruik betaald moet worden.

Voorbeeld

Voor aanschaf en gebruik van een (bestel)auto is op jaarbasis € 1.500 btw in aftrek gebracht. Het totaal aantal gereden kilometers is 30.000. Privé is er op 250 dagen 20 (= 5000) kilometer woon-werk gereden. In uw laatste aangifte van het jaar vermeldt u voor privégebruik van de auto 5000/30.000 x € 1.500 = € 250 btw.

Print Friendly, PDF & Email
  • OMZETBELASTING
    • Aangiftetijdvak omzetbelasting
    • Factuurvereisten
    • Kleineondernemersregeling (KOR)
    • Laag btw-tarief voor diensten
    • Laag btw-tarief voor goederen
    • Tarieven omzetbelasting

Over Ons

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

Meest recente actualiteiten

  • Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb
  • Vast bedrag niet-aftrekbare gemengde kosten stijgt naar € 5.100
  • Schenken: wat zijn in 2023 de mogelijkheden?
  • Afrekening werkkostenregeling 2022 in maart 2023
  • Aanvragen ISDE-subsidie gestart

Onze diensten

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

AANGESLOTEN BIJ

ONZE DIENSTEN

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

Contact gegevens

  • Mr. Franckenstraat 88-90, 6522 AH Nijmegen
  • 024 360 5599
  • 024 360 7009
  • info@lorijn.nl
  • Vind ons op de kaart

Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Klokkenluidersregeling | Privacyreglement | Vacatures | Twitter | Facebook | LinkedIn