De Lorijn Accountants

  • HOME
  • OVER ONS
    • DE LORIJN ACCOUNTANTS
    • RPD FISCAAL
  • DIENSTEN
    • ADVISERING
    • BEGELEIDEN START-UP
    • ADMINISTRATIE
    • FISCALE WERKZAAMHEDEN
    • JAARREKENING
    • SALARISADMINISTRATIE
    • OVERSTAPSERVICE
    • OVERIG
  • FISCALE CIJFERS
    • BOX 1 | INKOMEN UIT WERK EN WONING
    • BOX 2 | AANMERKELIJK BELANG
    • BOX 3 | INKOMEN UIT SPAREN/BELEGGEN
    • ERF- EN SCHENKBELASTING
    • OMZETBELASTING
    • PERSONEEL
    • VENNOOTSCHAPSBELASTING
    • DIVERSEN
  • NIEUWS
    • ACTUALITEITEN
    • PUBLICATIES
  • DOWNLOADS
  • CONTACT
    • INSCHRIJVING NIEUWSBRIEF
    • ROUTE
    • KLACHTEN
    • VACATURES

August 11, 2014 By Anton de Lorijn

Belastingvrije vergoedingen reisbesluiten beperkt!

Op grond van de reisbesluiten mocht u aan uw werknemer voor verblijfkosten aansluiten bij de vergoedingen voor ambtenaren op dienstreis. De bedragen op basis van deze regeling waren belastingvrij, zonder dat een onderbouwing met bonnetjes nodig was. Voorwaarde voor deze soepele regeling was wel dat uw werknemer vergelijkbaar was met een ambtenaar op dienstreis. Met ingang van 1 juli zijn de bedragen die een werkgever belastingvrij mag geven beperkt.

 

Wat mag een werkgever belastingvrij geven
Een werkgever mag belastingvrij de kosten voor tijdelijk verblijf die onderbouwd zijn met bonnetjes vergoeden. Het gaat daarbij om hotelovernachtingen, eten en drinken en dergelijke tijdens een zakenreis.

 

Indien een werknemer vanuit kostenoogpunt vergelijkbaar is met een ambtenaar, mag de onderbouwing met bonnetjes achterwege blijven. Deze vergelijking geldt wanneer hij/zij (grotendeels) dezelfde kosten maakt als een ambtenaar op dienstreis, namelijk:

  • Meerkosten plaatselijk vervoer
  • Meerkosten drank en versnapering
  • Meerkosten recreatie
  • Meerkosten verzilveren cheques en dergelijke
  • Meerkosten lokale telefoongesprekken
  • Huur van dekstoelen

 

Beperking

Met ingang van 1 juli geldt deze regeling nog steeds maar zijn de bedragen beperkt. Per reisdag mag u zonder nadere bewijzen de volgende bedragen belastingvrij geven:

  • Kleine uitgaven overdag: € 4,00
  • Kleine uitgaven in de avond: € 8,05
  • Lunch: € 8,30
  • Avondmaaltijd: € 20,81
  • Logies: € 84,46
  • Ontbijt: € 10,77

 

Het moet wel gaan om een echte reis; bij een reis van minder dan 4 uur of bij een afstand van slechts enkele kilometers tot de standplaats geldt de reisregeling niet. Deze regeling geldt zowel onder de Werkkostenregeling als daarbuiten. Geeft een werkgever hogere vergoedingen dan de bovenstaande bedragen, dan is het meerdere belast.

 

Wanneer een werkgever bepaalde kosten voor zijn rekening neemt, bijvoorbeeld hotelkosten, is een belastingvrije vergoeding voor deze kosten niet mogelijk. Twijfelt u of uw werknemers vanuit kostenoogpunt mogen aansluiten bij de vergoedingen voor ambtenaren op dienstreis? Stem dit dan eerst af met de Belastingdienst.

 

 

Filed Under: Nieuws

Over Ons

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

Meest recente actualiteiten

  • Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb
  • Vast bedrag niet-aftrekbare gemengde kosten stijgt naar € 5.100
  • Schenken: wat zijn in 2023 de mogelijkheden?
  • Afrekening werkkostenregeling 2022 in maart 2023
  • Aanvragen ISDE-subsidie gestart

Onze diensten

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

AANGESLOTEN BIJ

ONZE DIENSTEN

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

Contact gegevens

  • Mr. Franckenstraat 88-90, 6522 AH Nijmegen
  • 024 360 5599
  • 024 360 7009
  • info@lorijn.nl
  • Vind ons op de kaart

Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Klokkenluidersregeling | Privacyreglement | Vacatures | Twitter | Facebook | LinkedIn