EHerkenning is een veilig gedigitaliseerd communicatiemiddel waarmee met tal van overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, gecommuniceerd kan worden. Aan het gebruik ervan zijn kosten verbonden. Op aandringen van de Tweede Kamer is besloten voor deze kosten een tegemoetkoming te verstrekken, vanuit de gedachte dat de belastingaangifte kosteloos gedaan moet kunnen worden.
Aanschaf niet mogelijk
Een vergoeding kan alleen worden verkregen als de aanschaf van eHerkenning niet mogelijk is. Dit geldt bijvoorbeeld voor ambassades.
Vergoeding noodzakelijke andere kosten
Voor dergelijke organisaties geldt een vergoeding van noodzakelijke andere kosten, zoals voor de aanschaf en het gebruik van een softwarepakket of het door een intermediair laten indienen van de aangifte. Hiervan worden de werkelijke kosten inclusief btw vergoed tot een maximum van € 450 per kalenderjaar.
Wanneer ook geen vergoeding mogelijk?
Wie voor de aangifte kan inloggen met DigiD, of met het Europees erkende eIDAS, kan ook geen vergoeding aanvragen.
Compensatieregeling voor organisaties die eH3 hebben aangeschaft
Ook voor organisatie die EHerkenning wel hebben kunnen aanschaffen is er een compensatieregeling. De regeling compenseert 1 Belastingdienst eH3-inlogmiddel per organisatie per jaar. Het bedrag van de vergoeding is gebaseerd op de laagste prijs in de markt. Deze compensatieregeling is alleen voor wie het speciale Belastingdienst eH3-inlogmiddel heeft aangeschaft.
U kunt tweemaal de compensatie aanvragen, namelijk van van 30 november 2020 tot en met 31 augustus 2021 (1e jaar) en van 1 september 2021 tot en met 31 juli 2022 (2e jaar). Meer informatie vindt u hierover op rvo.nl.