De Lorijn Accountants

  • HOME
  • OVER ONS
    • DE LORIJN ACCOUNTANTS
    • RPD FISCAAL
  • DIENSTEN
    • ADVISERING
    • BEGELEIDEN START-UP
    • ADMINISTRATIE
    • FISCALE WERKZAAMHEDEN
    • JAARREKENING
    • SALARISADMINISTRATIE
    • OVERSTAPSERVICE
    • OVERIG
  • FISCALE CIJFERS
    • BOX 1 | INKOMEN UIT WERK EN WONING
    • BOX 2 | AANMERKELIJK BELANG
    • BOX 3 | INKOMEN UIT SPAREN/BELEGGEN
    • ERF- EN SCHENKBELASTING
    • OMZETBELASTING
    • PERSONEEL
    • VENNOOTSCHAPSBELASTING
    • DIVERSEN
  • NIEUWS
    • ACTUALITEITEN
    • PUBLICATIES
  • DOWNLOADS
  • CONTACT
    • INSCHRIJVING NIEUWSBRIEF
    • ROUTE
    • KLACHTEN
    • VACATURES

February 22, 2016 By de Lorijn

Contouren UBO-register bekendgemaakt

De contouren van het UBO-register zijn bekendgemaakt. Hierin wordt informatie opgenomen over uiteindelijk belanghebbenden van onder meer BV’s. Op hoofdlijnen wordt beschreven van welke vennootschappen de uiteindelijk belanghebbenden moeten worden geregistreerd, wie toegang heeft tot het register, wie de informatie moet aanleveren, welke informatie over een uiteindelijk belanghebbende wordt verstrekt en wie het beheer over het UBO-register voert. Er is een voorkeur voor een openbaar register dat wordt beheerd door de Kamer van Koophandel. De privacy van de uiteindelijk belanghebbenden wordt beschermd door vier (privacy)waarborgen te koppelen aan het register.

 

Volgens de ministers van Veiligheid en Justitie en van Economische Zaken heeft bij de keuze voor een openbaar register het belang van de bescherming van de privacy en persoonlijke levenssfeer van de uiteindelijke belanghebbenden een belangrijke rol gespeeld. Daarom zijn de volgende vier waarborgen opgesteld om die privacy te beschermen:
  1. iedere gebruiker wordt geregistreerd;
  2. er wordt een vergoeding gevraagd voor de inzage;
  3. gebruikers anders dan specifiek aangewezen instanties krijgen slechts inzage in een beperkte set UBO-gegevens;
  4. bij een risico op bijvoorbeeld chantage, kidnapping, geweld of intimidatie worden de risico’s per individueel geval beoordeeld en wordt bezien of (bepaalde) UBO-gegevens kunnen worden afgeschermd.

 

De contouren zullen worden besproken met belangenorganisaties. Er komt ook een internetconsultatie waarbij belanghebbenden hun standpunten en eventuele wijzigingen kenbaar kunnen maken.

 

Voortgang Centraal aandeelhoudersregister
De ontwikkeling van een centraal aandeelhoudersregister (CAHR) wordt voorlopig aangehouden totdat het UBO-register verder is ontwikkeld. De ministers willen eerst het UBO-register tot stand brengen, omdat dit een Europeesrechtelijke verplichting betreft met een deadline. De EU-richtlijn schrijft voor dat alle lidstaten uiterlijk 26 juni 2017 een UBO-register moeten hebben.

 

Bovendien verschillen het UBO-register en de CAHR in inhoud en omvang. Het UBO-register bevat bijvoorbeeld alleen informatie over natuurlijke personen, terwijl de CAHR ook informatie over rechtspersonen bevat. Daarnaast is de gelijktijdige ontwikkeling van beide registers niet uitvoerbaar noch betaalbaar.

Filed Under: Nieuws

Over Ons

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

Meest recente actualiteiten

  • Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb
  • Vast bedrag niet-aftrekbare gemengde kosten stijgt naar € 5.100
  • Schenken: wat zijn in 2023 de mogelijkheden?
  • Afrekening werkkostenregeling 2022 in maart 2023
  • Aanvragen ISDE-subsidie gestart

Onze diensten

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

AANGESLOTEN BIJ

ONZE DIENSTEN

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

Contact gegevens

  • Mr. Franckenstraat 88-90, 6522 AH Nijmegen
  • 024 360 5599
  • 024 360 7009
  • info@lorijn.nl
  • Vind ons op de kaart

Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Klokkenluidersregeling | Privacyreglement | Vacatures | Twitter | Facebook | LinkedIn