De Lorijn Accountants

  • HOME
  • OVER ONS
    • DE LORIJN ACCOUNTANTS
    • RPD FISCAAL
  • DIENSTEN
    • ADVISERING
    • BEGELEIDEN START-UP
    • ADMINISTRATIE
    • FISCALE WERKZAAMHEDEN
    • JAARREKENING
    • SALARISADMINISTRATIE
    • OVERSTAPSERVICE
    • OVERIG
  • FISCALE CIJFERS
    • BOX 1 | INKOMEN UIT WERK EN WONING
    • BOX 2 | AANMERKELIJK BELANG
    • BOX 3 | INKOMEN UIT SPAREN/BELEGGEN
    • ERF- EN SCHENKBELASTING
    • OMZETBELASTING
    • PERSONEEL
    • VENNOOTSCHAPSBELASTING
    • DIVERSEN
  • NIEUWS
    • ACTUALITEITEN
    • PUBLICATIES
  • DOWNLOADS
  • CONTACT
    • INSCHRIJVING NIEUWSBRIEF
    • ROUTE
    • KLACHTEN
    • VACATURES

October 3, 2013 By Anton de Lorijn

Formulier Opgaaf lening eigen woning beschikbaar

Indien een lening voor de eigen woning is afgesloten bij een instelling of persoon die niet verplicht is om gegevens aan de belastingdienst aan te leveren, bijvoorbeeld familie of de BV van de DGA dan dient de lening te worden doorgegeven aan de belastingdienst om in aanmerking te komen voor (hypotheek)renteaftrek.

Om het formulier te gebruiken heeft de belastingplichtige DigiD nodig. In 2014 komt een oplossing voor situaties waarin iemand geen DigiD heeft en deze ook niet kan aanvragen.

 

Onderstaand nadere informatie van de website van de belastingdienst.

 

Het beslismodel hieronder helpt u om te bepalen of u uw lening wel of niet aan ons door moet geven om renteaftrek te kunnen krijgen.

 

Beslismodel Opgaaf lening eigen woning

Beslismodel Opgaaf lening eigen woning

 

Wat kunt u met dit formulier?

Sluit u een lening af voor uw eigen woning bij iemand die niet verplicht is om gegevens aan ons door te geven? Bijvoorbeeld een familielid, uw bv of een niet in Nederland gevestigde bank. En bent u verplicht de lening af te lossen om renteaftrek te krijgen? Dan moet u de gegevens over uw lening zelf aan ons doorgeven.

U kunt met dit formulier:

  • een nieuwe lening aan ons doorgeven
  • een eerder doorgegeven lening wijzigen U hoeft alleen een wijziging door te geven als het rentepercentage, de einddatum van de lening of de manier van aflossen wijzigt.
  • een eerder doorgegeven lening intrekken
  • gegevens opvragen van een eerder doorgegeven lening

Alleen als u de gegevens aan ons hebt doorgegeven, mag u in uw aangifte inkomstenbelasting (hypotheek)rente aftrekken voor het deel van de lening dat bij uw eigenwoningschuld hoort.

 

Wanneer gebruikt u dit formulier niet?

U hoeft dit formulier niet te gebruiken als:

  • de lening niet verplicht afgelost hoeft te worden om renteaftrek te krijgen Als u niet verplicht bent de lening af te lossen, bijvoorbeeld omdat u een oude lening (van vóór 1 januari 2013) hebt overgesloten, hoeft u deze ook niet aan ons door te geven.
  • de bank of andere financiële instelling de gegevens van uw lening al aan ons doorgeeft Banken en andere financiële instellingen met een adres in Nederland zijn verplicht de gegevens van leningen aan ons door te geven.
  • u geen (hypotheek)renteaftrek voor de lening kan krijgen, bijvoorbeeld omdat:
    • het een lening voor een vakantiewoning is
    • de lening  niet voldoet aan de voorwaarden (bijvoorbeeld omdat u de lening niet binnen 30 jaar aflost)
  • de lening beëindigd is, omdat u de laatste aflossing hebt betaald U hoeft in dat geval niet aan ons door te geven dat de lening geëindigd is.

Twijfelt u of u dit formulier moet gebruiken? Kijk dan bij Moet u uw lening aan ons doorgeven? om te bepalen of u in uw situatie het formulier hoeft te gebruiken.

 

Wat hebt u nodig?

  • de gegevens van de lening, de woning en de leningverstrekker(s)
  • bij een wijziging of intrekking: het kenmerk van de eerdere opgaaf lening eigen woning
  • uw BSN/sofinummer en DigiD
  • het BSN/sofinummer en DigiD van eventuele andere leningnemers

Let op!

U geeft met dit formulier de gegevens op voor uzelf en alle andere leningnemers. Deze personen hoeven dus niet meer zelf het formulier in te vullen. Elke leningnemer moet wel ondertekenen met DigiD.

https://mijn.belastingdienst.nl/EFormulierenWeb/u/flowMgr.sp?pg=PAGE1&id=33

Filed Under: Nieuws Tagged With: formulier eigen woning

Over Ons

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

Meest recente actualiteiten

  • Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb
  • Vast bedrag niet-aftrekbare gemengde kosten stijgt naar € 5.100
  • Schenken: wat zijn in 2023 de mogelijkheden?
  • Afrekening werkkostenregeling 2022 in maart 2023
  • Aanvragen ISDE-subsidie gestart

Onze diensten

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

AANGESLOTEN BIJ

ONZE DIENSTEN

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

Contact gegevens

  • Mr. Franckenstraat 88-90, 6522 AH Nijmegen
  • 024 360 5599
  • 024 360 7009
  • info@lorijn.nl
  • Vind ons op de kaart

Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Klokkenluidersregeling | Privacyreglement | Vacatures | Twitter | Facebook | LinkedIn