De Lorijn Accountants

  • HOME
  • OVER ONS
    • DE LORIJN ACCOUNTANTS
    • RPD FISCAAL
  • DIENSTEN
    • ADVISERING
    • BEGELEIDEN START-UP
    • ADMINISTRATIE
    • FISCALE WERKZAAMHEDEN
    • JAARREKENING
    • SALARISADMINISTRATIE
    • OVERSTAPSERVICE
    • OVERIG
  • FISCALE CIJFERS
    • BOX 1 | INKOMEN UIT WERK EN WONING
    • BOX 2 | AANMERKELIJK BELANG
    • BOX 3 | INKOMEN UIT SPAREN/BELEGGEN
    • ERF- EN SCHENKBELASTING
    • OMZETBELASTING
    • PERSONEEL
    • VENNOOTSCHAPSBELASTING
    • DIVERSEN
  • NIEUWS
    • ACTUALITEITEN
    • PUBLICATIES
  • DOWNLOADS
  • CONTACT
    • INSCHRIJVING NIEUWSBRIEF
    • ROUTE
    • KLACHTEN
    • VACATURES

May 13, 2022 By de Lorijn

Langere betalingsregeling mogelijk bij de Belastingdienst?

Vanaf 1 april 2022 verleent de Belastingdienst geen bijzonder uitstel van betaling meer in verband met de coronacrisis. Als u voor nieuwe schulden uitstel van betaling nodig heeft, moet u dus voldoen aan het reguliere uitstelbeleid van de Belastingdienst. Voor uitstelverzoeken die tot en met 30 september 2022 worden ingediend, geldt tijdelijk wel mogelijk een langere betalingstermijn.

Maximale termijn twaalf maanden
De maximale termijn van een betalingsregeling voor ondernemers bedraagt twaalf maanden. Deze termijn van twaalf maanden vangt normaal gesproken aan vanaf de uiterste betaaldatum van de belastingaanslag. De staatssecretaris staat echter tijdelijk toe dat de termijn van twaalf maanden aanvangt vanaf het moment dat de ontvanger de betalingsregeling bij beschikking toestaat.

Voorbeeld
Een naheffingsaanslag omzetbelasting 1e kwartaal 2022 met dagtekening 12 mei 2022 heeft als uiterste betaaldatum 26 mei 2022. Als de Belastingdienst een betalingsregeling toestaat, dan loopt deze normaal gesproken maximaal tot en met 26 mei 2023. Beslist de Belastingdienst op 1 augustus 2022 dat hij een betalingsregeling toestaat, dan loopt de maximale betalingsregeling tot en met 31 juli 2023 in plaats van tot en met 26 mei 2023.

Uiterste termijn 30 september 2022
De versoepeling in de termijn van de betalingsregeling geldt voor alle verzoeken om uitstel van betaling die ondernemers tot en met 30 september 2022 indienen.

Tip: Diende u al vóór 1 april 2022 een verzoek om uitstel van betaling in? En is daar door de Belastingdienst nog niet op beslist? Dan geldt de versoepeling ook.

Andere voorwaarden uitstel van betaling
De andere voorwaarden voor het uitstel van betaling zijn ongewijzigd. Zo zal de Belastingdienst u over het algemeen bijvoorbeeld geen uitstel van betaling verlenen als niet voldoende zekerheid kunt stellen.

Tip: Kunt u niet voldoende zekerheid stellen? Of is de termijn van de betalingsregeling te kort? En bent u buiten uw invloed in tijdelijke liquiditeitsproblemen gekomen? Dan kan de Belastingdienst onder voorwaarden soms toch uitstel van betaling verlenen.

Bron: SRA

Filed Under: Nieuws Tagged With: belastinguitstel, betalings uitstel, betalingsregeling, uitstel

Over Ons

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

Meest recente actualiteiten

  • Advieswijzer Zakendoen met uw eigen bv
  • Advieswijzer Btw en buitenland
  • Ook massaalbezwaarprocedure voor belastingrente IB
  • Introductie vereenvoudigde inlenersaansprakelijkstelling
  • Wetsvoorstel meer zekerheid flexwerkers naar Tweede Kamer

Onze diensten

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

AANGESLOTEN BIJ

ONZE DIENSTEN

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

Contact gegevens

  • Mr. Franckenstraat 88-90, 6522 AH Nijmegen
  • 024 360 5599
  • 024 360 7009
  • info@lorijn.nl
  • Vind ons op de kaart

Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Klokkenluidersregeling | Privacyreglement | Vacatures | Twitter | Facebook | LinkedIn