De Lorijn Accountants

  • HOME
  • OVER ONS
    • DE LORIJN ACCOUNTANTS
    • RPD FISCAAL
  • DIENSTEN
    • ADVISERING
    • BEGELEIDEN START-UP
    • ADMINISTRATIE
    • FISCALE WERKZAAMHEDEN
    • JAARREKENING
    • SALARISADMINISTRATIE
    • OVERSTAPSERVICE
    • OVERIG
  • FISCALE CIJFERS
    • BOX 1 | INKOMEN UIT WERK EN WONING
    • BOX 2 | AANMERKELIJK BELANG
    • BOX 3 | INKOMEN UIT SPAREN/BELEGGEN
    • ERF- EN SCHENKBELASTING
    • OMZETBELASTING
    • PERSONEEL
    • VENNOOTSCHAPSBELASTING
    • DIVERSEN
  • NIEUWS
    • ACTUALITEITEN
    • PUBLICATIES
  • DOWNLOADS
  • CONTACT
    • INSCHRIJVING NIEUWSBRIEF
    • ROUTE
    • KLACHTEN
    • VACATURES

May 13, 2022 By de Lorijn

Persoonlijke attentie aan werknemer kan belastingvrij

Een vergoeding, verstrekking of terbeschikkingstelling aan een werknemer is in principe belast loon. Binnen de werkkostenregeling zijn er mogelijkheden om een persoonlijke attentie onbelast aan uw werknemer te geven. In sommige gevallen kan dit echter zelfs belastingvrij zonder gebruik van de WKR.

Geen verband met arbeidsrelatie
Als u iets aan uw werknemer geeft dat geen verband houdt met de arbeidsrelatie, kan dit belastingvrij. In dat geval is namelijk geen sprake van loon.

Tip: Denk hierbij bijvoorbeeld aan een fruitmand voor een zieke werknemer of een rouwkrans bij overlijden.

Alles wat u in verband met de persoonlijke relatie geeft in plaats van in verband met de arbeidsrelatie, is geen loon. Dit kan daarom belastingvrij.

Kleinegeschenkenregeling
De vraag of iets in verband met een persoonlijke relatie of in verband met de arbeidsrelatie wordt gegeven, kan voer voor discussie zijn met de Belastingdienst. Om discussies te voorkomen over relatief geringe bedragen is de zogenaamde kleinegeschenkenregeling geïntroduceerd. Als u aan de volgende voorwaarden voldoet, gaat de Belastingdienst er daarom vanuit dat er geen sprake is van loon, dit kan dus belastingvrij:

  • u geeft een persoonlijk attentie,
  • dit betreft geen geld of een waardebon,
  • de situatie waarin u dit geeft, is ook aanleiding voor anderen om zo’n persoonlijke attentie te geven, en
  • de factuurwaarde, inclusief btw, van de persoonlijke attentie is maximaal € 25.

Tip: Bezorgkosten tellen niet mee in de maximale waarde van € 25 als deze apart op de factuur staan of apart zijn gefactureerd.

Persoonlijke attentie
De Belastingdienst legt uit dat van een persoonlijke attentie sprake is als de persoon van de werknemer vooropstaat bij het geven van de attentie. Of de werknemer recht heeft op de attentie, is niet van belang. De Belastingdienst noemt een bos bloemen op de verjaardag van de werknemer als voorbeeld van een persoonlijke attentie.

Let op! Volgens de Belastingdienst zijn een kerstpakket, een chocoladeletter met Sinterklaas en een bloemetje op de eerste werkdag geen persoonlijke attenties.

Tip: Voldoet u niet (helemaal) aan de voorwaarden van de kleinegeschenkenregeling, de factuurwaarde is bijvoorbeeld meer dan € 25? Dan kan er nog steeds sprake zijn van geen loon als er geen verband met de dienstbetrekking is. Houd er dan wel rekening mee dat u hierover misschien in discussie komt met de Belastingdienst.

Bron: SRA

Filed Under: Nieuws Tagged With: Kleinegeschenkenregeling

Over Ons

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

Meest recente actualiteiten

  • Advieswijzer Zakendoen met uw eigen bv
  • Advieswijzer Btw en buitenland
  • Ook massaalbezwaarprocedure voor belastingrente IB
  • Introductie vereenvoudigde inlenersaansprakelijkstelling
  • Wetsvoorstel meer zekerheid flexwerkers naar Tweede Kamer

Onze diensten

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

AANGESLOTEN BIJ

ONZE DIENSTEN

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

Contact gegevens

  • Mr. Franckenstraat 88-90, 6522 AH Nijmegen
  • 024 360 5599
  • 024 360 7009
  • info@lorijn.nl
  • Vind ons op de kaart

Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Klokkenluidersregeling | Privacyreglement | Vacatures | Twitter | Facebook | LinkedIn