De Lorijn Accountants

  • HOME
  • OVER ONS
    • DE LORIJN ACCOUNTANTS
    • RPD FISCAAL
  • DIENSTEN
    • ADVISERING
    • BEGELEIDEN START-UP
    • ADMINISTRATIE
    • FISCALE WERKZAAMHEDEN
    • JAARREKENING
    • SALARISADMINISTRATIE
    • OVERSTAPSERVICE
    • OVERIG
  • FISCALE CIJFERS
    • BOX 1 | INKOMEN UIT WERK EN WONING
    • BOX 2 | AANMERKELIJK BELANG
    • BOX 3 | INKOMEN UIT SPAREN/BELEGGEN
    • ERF- EN SCHENKBELASTING
    • OMZETBELASTING
    • PERSONEEL
    • VENNOOTSCHAPSBELASTING
    • DIVERSEN
  • NIEUWS
    • ACTUALITEITEN
    • PUBLICATIES
  • DOWNLOADS
  • CONTACT
    • INSCHRIJVING NIEUWSBRIEF
    • ROUTE
    • KLACHTEN
    • VACATURES

February 21, 2018 By de Lorijn

Uw werknemer is twee jaar ziek. Wat nu?

Als een werknemer, ondanks uw re-integratie-inspanningen, na twee jaar geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt is geweest en nog niet aan het werk kan, moet u beslissen wat u doet met de arbeidsovereenkomst.

Einde verplichting loon te betalen
Na 24 maanden ziekte hoeft u geen loon meer te betalen, tenzij het UWV van oordeel is dat u zich niet aan de re-integratieverplichtingen hebt gehouden. Maar ook al betaalt u geen loon, dat wil niet zeggen dat daarmee de overige verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst vervallen.

Re-integratie
Zo lang de arbeidsovereenkomst voortduurt, blijft de re-integratieverplichting bestaan. Als er geen volledige arbeidsongeschiktheid is vastgesteld, zult u de werknemer voor zijn resterende verdiencapaciteit passende werkzaamheden moeten geven.

Beëindiging arbeidsovereenkomst
Zijn die werkzaamheden er niet, dan kunt u overgaan tot beëindiging van het dienstverband. U kunt niet zomaar een briefje sturen met de mededeling dat de arbeidsovereenkomst is beëindigd omdat de werknemer meer dan twee jaar ziek is. Voor een rechtsgeldige opzegging van de arbeidsovereenkomst heeft u de toestemming van het UWV nodig. Op de website van het UWV kunt u via een digitaal formulier een verzoek om toestemming doen.

Slapend dienstverband
Is het dan slimmer om de arbeidsovereenkomst maar niet op te zeggen en een slapend bestaan te gunnen? Er zijn werkgevers die daarvoor kiezen, maar daar kleven risico’s aan, buiten de vraag of dit goed werkgeverschap is. In de eerste plaats blijft de re-integratieverplichting bestaan en kan de werknemer, bij gedeeltelijk herstel, terugkeer bij de werkgever ‘claimen’. Maar ook wanneer de werknemer niet zal herstellen, en de arbeidsovereenkomst voortduurt, ontstaat het risico dat op enig moment de arbeidsovereenkomst beëindigd moet worden, denk bijvoorbeeld aan reorganisaties met gedwongen ontslagen of een overdracht van de onderneming. De arbeidsovereenkomst heeft dan misschien enkele jaren voortgeduurd, de transitievergoeding is daardoor ongemerkt fors gestegen.

Beëindiging met wederzijds goedvinden
In de wet is ook nog een andere mogelijkheid van beëindiging van de arbeidsovereenkomst geregeld. Daarvoor hebt u de medewerking van uw zieke werknemer nodig. Bij een ontslag met wederzijds goedvinden, kunt u in overleg met de werknemer bepalen wat een redelijke vergoeding is. De werknemer zal dan in veel gevallen in ieder geval een ontslagvergoeding willen ontvangen ter hoogte van de transitievergoeding. In veel gevallen zult u er dan samen best uit kunnen komen. Het is wel verstandig om u bij het opstellen van de beëindigingsovereenkomst van deskundig advies te voorzien.

Let op! Als u de arbeidsovereenkomst met toestemming van het UWV opzegt, bent u verplicht de transitievergoeding aan de werknemer te betalen. Op dit moment is er geen uitzonderingsmogelijkheid in de wet geregeld voor het betalen van een transitievergoeding als de arbeidsovereenkomst wordt opgezegd wegens langdurige ziekte. Wel ligt er een wetsvoorstel voor overheidscompensatie van de transitievergoeding na twee jaar ziekte.

Filed Under: Nieuws

Over Ons

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

Meest recente actualiteiten

  • Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb
  • Vast bedrag niet-aftrekbare gemengde kosten stijgt naar € 5.100
  • Schenken: wat zijn in 2023 de mogelijkheden?
  • Afrekening werkkostenregeling 2022 in maart 2023
  • Aanvragen ISDE-subsidie gestart

Onze diensten

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

AANGESLOTEN BIJ

ONZE DIENSTEN

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

Contact gegevens

  • Mr. Franckenstraat 88-90, 6522 AH Nijmegen
  • 024 360 5599
  • 024 360 7009
  • info@lorijn.nl
  • Vind ons op de kaart

Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Klokkenluidersregeling | Privacyreglement | Vacatures | Twitter | Facebook | LinkedIn