De Lorijn Accountants

  • HOME
  • OVER ONS
    • DE LORIJN ACCOUNTANTS
    • RPD FISCAAL
  • DIENSTEN
    • ADVISERING
    • BEGELEIDEN START-UP
    • ADMINISTRATIE
    • FISCALE WERKZAAMHEDEN
    • JAARREKENING
    • SALARISADMINISTRATIE
    • OVERSTAPSERVICE
    • OVERIG
  • FISCALE CIJFERS
    • BOX 1 | INKOMEN UIT WERK EN WONING
    • BOX 2 | AANMERKELIJK BELANG
    • BOX 3 | INKOMEN UIT SPAREN/BELEGGEN
    • ERF- EN SCHENKBELASTING
    • OMZETBELASTING
    • PERSONEEL
    • VENNOOTSCHAPSBELASTING
    • DIVERSEN
  • NIEUWS
    • ACTUALITEITEN
    • PUBLICATIES
  • DOWNLOADS
  • CONTACT
    • INSCHRIJVING NIEUWSBRIEF
    • ROUTE
    • KLACHTEN
    • VACATURES

December 22, 2021 By de Lorijn

Werkgever kan per 13 december NOW-5 aanvragen

Werkgevers die loonsteun willen aanvragen voor november en december 2021 kunnen dit vanaf maandag 13 december doen. Zij kunnen bij het UWV een aanvraag indienen tot en met 31 januari 2022.

Wat zijn de verschillen met de vorige NOW-steunmaatregelen?

Overeenkomsten
De NOW-5 verschilt van zijn voorgangers, maar is in de basis toch goeddeels hetzelfde gebleven. Zo kan de NOW-5 ook dit keer worden aangevraagd bij een omzetverlies van minstens 20% en maximaal 80% en wordt 85% van de loonkosten vergoed. De loonkosten worden ook nu weer verhoogd met 40% in verband met bijkomende kosten, zoals het vakantiegeld.

Verschillen
De NOW-5 kent ook verschillen ten opzichte van voorgaande versies. De vijf belangrijkste wijzigingen zijn:

  1. De steunmaatregel kan alleen voor de maanden november en december van dit jaar (2021) worden aangevraagd en heeft voor het eerst dus geen betrekking op een kwartaal.
  2. Het omzetverlies wordt in beginsel berekend aan de hand van de omzet in 2019. Deze omzet deelt u door zes, omdat de steun betrekking heeft op een periode van twee maanden. Bij de vorige NOW deelde u de omzet nog door vier, omdat die steun betrekking had op drie maanden.
  3. De loonsom mag met maximaal 15% dalen zonder dat dit effect heeft op de uiteindelijke subsidie. In de vorige versie was de daling gemaximeerd op 10%. Deze verruiming hangt samen met het feit dat de steunmaatregel later bekend is gemaakt en werkgevers voordien wellicht hun personeelslasten al hadden beperkt.
  4. Ook ondernemers die tussen 1 februari 2020 en 30 september 2021 zijn gestart, kunnen een aanvraag doen voor de NOW-5. In de voorgaande NOW-regelingen was dit niet mogelijk.
  5. Het voorschot van 80% wordt in één keer uitbetaald en niet in drie termijnen.

Bron: SRA

Filed Under: Nieuws Tagged With: 5, now, NOW-5

Over Ons

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

Meest recente actualiteiten

  • Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb
  • Vast bedrag niet-aftrekbare gemengde kosten stijgt naar € 5.100
  • Schenken: wat zijn in 2023 de mogelijkheden?
  • Afrekening werkkostenregeling 2022 in maart 2023
  • Aanvragen ISDE-subsidie gestart

Onze diensten

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

De Lorijn Accountants en Belastingadviseurs en RPD Fiscaal vormen samen in Nijmegen een accountants- en belastingadvies kantoor voor het midden- en kleinbedrijf die u als ondernemer terzijde staat bij het ondernemen waarbij een individuele benadering, optimale service en hoogwaardige kwaliteit en maatwerk centraal staat.

AANGESLOTEN BIJ

ONZE DIENSTEN

  • Advisering
  • Begeleiden startende ondernemers
  • Administratie
  • Fiscale werkzaamheden
  • Jaarrekening
  • Salarisadministratie
  • Overig

Contact gegevens

  • Mr. Franckenstraat 88-90, 6522 AH Nijmegen
  • 024 360 5599
  • 024 360 7009
  • info@lorijn.nl
  • Vind ons op de kaart

Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Klokkenluidersregeling | Privacyreglement | Vacatures | Twitter | Facebook | LinkedIn